Kerstmarkt

28.08.2014

Waarschijnlijk leek het maar zo, maar in het licht van de recente schietpartij in Grimbergen, was er veel politioneel vertoon op de Kerstmarkt van Grimbergen. Maar iedere agent was even hulpvaardig. We werden door politie te paard geëscorteerd, langs alle kleine straatjes die voor de normale burger via paaltjes waren afgezet, om tot vlak aan de feesttent te komen. Deze tent bood onderdak aan heel wat artiesten voor en na ons en aan minstens 500 gasten. The Day by Day Gospel Singers waren zoals altijd ruim op tijd ter plaatse, we stelden ons materiaal op en wilden net gaan soundchecken toen vier meer dan onderhoudende muzikanten aan hun tweede set van ruim een uur begonnen… Geen soundcheck dus. We mochten met onze draadloze microfoons en beltpacks inpluggen op de frontluidsprekers van de door de organisatoren ingehuurde PA-firma, maar net na het optreden van de vier muzikanten – en dus vlak voor het opkomen van The Day by Day Gospel Singers – trokken die geluidstechnici hun stekker eruit en begonnen doodleuk hun materiaal in te pakken. In allerijl trokken drie van onze zangers meteen hun gospel choir robes uit en begonnen aan het opstellen en bekabelen van onze eigen main speakers… Wat een hetze! Maar reeds tien minuten later kwamen onze high harmony singers op de opzwepende tonen van ‘Bless The Lord’ op, gevolgd door de melody singers en de low harmony singers. De spits was er af, de tent was afgeladen vol en het publiek klapte enthousiast mee! Tijdens een set van meer dan een uur zongen The Day by Day Gospel Singers hun nieuwe kerstrepertoire waaronder Händel’s Hallelujah in gospelversie, ‘Christmas Medley’, ‘Joy to the World’ en ‘Bridge over Troubled Water’ met solopartijen van Valerie Peeters en ‘I know where I’ve been’ en ‘Oh Holy Night’ met Bernadette van Dinter als leadzangeres. Dit uiteraard doorweven met obligate gospelsongs als ‘Oh Happy Day’, ‘Joyful, Joyful’ en ‘Ain’t no mountain high enough!’ Ondanks de ijzige kou – die zelfs onze zangers trof, wat uitzonderlijk is voor artiesten die met al hun passie staan op te treden – bleef het volledige publiek voor ons staan om te genieten van onze songs. Dank je Grimbergen voor jullie enthousiasme! En dank je Chantal en Lieve voor de overheerlijke koffie, broodjes en koffiekoeken achteraf!