Chapel Christmas Concert

26.08.2023

The Day by Day Gospel Singers treden steeds op in sets van 45 minuten. Bij een full concert is dit twee of zelfs drie keer drie kwartier. En bij een huwelijk, jubileum of uitvaart uiteraard de gehele duurtijd van de ceremonie. Maar omdat de Culturele Dienst van de Gemeente Kontich niet in catering kon voorzien tijdens de daarbij behorende pauze, vroegen zij ons om twee sets aansluitend te zingen, zonder pauze dus. Maar dat is technisch, fysiek en ook omwille van de korte aandachtsspanne van het hedendaagse publiek onmogelijk. Een compromis werd gevonden in een set van 1u en 15 minuten waarbij we drie verschillende kanten van onze vocale groep zouden laten horen en zien.

De eerste act werd gevormd door onze traditionele gospelact met alle klassiekers van Sister Act!, Elvisgospels, “God is my Everything”, “Brand New Day” en “I get joy!” En terwijl iedereen zich daarna in dertien haasten backstage omkleedde, stripte onze male lead singer op het podium van zijn rode gospel choir robe tot op zijn hemd in een strak gekleed kapiteinsjasje terwijl hij ‘Minnie the Moocher’ live zong … Klaar voor ‘AppleThree’, onze tweede act, met daarin nummers van The Andrews Sisters. Twee vrouwelijke lead vocalists kwamen erbij, sexy, kortgerokt, matrozenpakje aan en pet op, handschoentjes, hoge hakjes en “The Boogie Woogie Bugle Boy” werd ingezet, gevolg door “Don’t sit under the Apple Tree” en tenslotte “In the Mood”. In de derde act kwam de vierde soliste op, mysterieus gekleed in lange pij, monnikskap, terwijl ze geheimzinnig “Stille Nacht” begon te zingen. In de tweede strofe kwam iedereen erbij staan en zongen we dit nummer meerstemmig. “All I want for Christmas” zette deze derde act pas echt helemaal in, gevolg door “Jingle Bell Rock” en Gregory Porters “Christmas Prayer”. De obligate geweitjes moesten worden opgezet (oh, ik voelde me zo voor joker staan… 😉 ) voor “Rudolph the Red-Nosed Reindeer”. En “Santa Baby” sloot het full concert af samen met de meezinger “Feliz Navidad”

Dank je aan Thomas van de Gemeente Kontich en Patrick van de kapeltechniek. En dank aan Simon voor onze warme soundmix! En dank aan ons zalig Kontichs publiek!