Huwelijk

23.03.2019

Tijdens onze voorbereidende telefoongesprekken en emails klonk Amélie steevast bloednerveus en uiterst zenuwachtig. Snel pratend, echt alle puntjes op iedere ‘i’ en iedere gemaakte afspraak nog eens bevestigd op papier. Dieter hadden wij op voorhand niet gesproken en bleek bij het binnenkomen een uiterst aimabele intelligente jongeman. De grote verrassing echter was Amélie. Toen zij binnenschreed, zagen we een prachtige lange stralende blonde bruid in een prachtige lange getailleerde jurk met evenlange sleep. De suite bestond uit negen even prachtige koppels. De heren gekleed in nachtblauw driedelig kostuum met wijnrood pochetje en de dames in het lang. Lange jurken. Avondkleding. Bontkraagjes. Parels. Stilletohakken. En de zes bruidsmeisjes en -jonkers waren tussen 2 en 5 jaar oud en ook die jongetjes hadden een fluwelen nachtblauw driedelig pakje aan met strikjes en de meisjes schattig in roosrode fluwelen rokjes met daarop rode fluwelen capejes onder hun witte bloesjes met kraagjes. Schitterend! Deze scène speelde zich af in het prachtige kerkje van Damme, 13de eeuws, pas gerenoveerd met hemelshoge glas-in-lood-ramen en een heerlijke akoestiek voor ons, zangers. De voorganger was gekleurd, bracht dus een warme gloed binnen en droeg de symbolische regenboogshawl over zijn habijt. Hij was verbaal heel erudiet en speelde heerlijk in op onze zang. Christel en Peter zongen ‘Just the two of us’. Roma en Patrick ‘Just a perfect day’ en Roma als rasechte Mariah Carey ‘All I want for Christmas is you!’. Alledrie op aanvraag van het bruidskoppel. ‘Oh happy day’, ‘Shallow’, ‘You’ve got a friend’, ‘God only knows what I’d be without you’, ‘In the mood’ en ‘Don’t sit under the apple tree with anyone else but me’ vormden de andere live nummers tijdens de ceremonie. En ‘A wedding day’ zongen we als intredelied voor de bruid. Het was zalig om te zien hoe ze statig op onze majestueuze tonen binnenschreed: “There – they – come! – Oh – how – beautyyyyfuuul!” en hoe bewondering culmineerde in zot enthousiasme toen Patrick deel twee van dit nummer inzette met ‘Sing Hallelujah!’ en iedereen mocht meezingen en meeklappen! Het was pas bij het ‘Onze Vader’ dat de ware aard van bruid Amélie naar boven kwam. Want ze was exact zoals ik verwachtte tijdens onze telefoongesprekken. Van de ingehouden spanning begon onze prachtige ingetogen bruid namelijk luidop te giechelen tijdens deze uiterst serene lofzang aan God. En toen ze de microfoon onder haar wipneusje geduwd kreeg op het moment dat we met ‘Oh happy day’ tussen ons publiek kwamen te staan, kreeg ze er van de spanning geen woord meer uit. Opnieuw gegiechel alom! Wat een prachtige, heerlijke, lieve vrouw en hoe heeft zij genoten van de mooiste dag van haar leven! Daar gaat Dieter een prachtige, lieve en leuke bruid aan hebben! We werden hartelijk onthaald door de koster en de suppoost van de kerk, Colette. En de party planner had voor ons – zoals onze rider stipuleert en dus in opdracht van Amélie en Dieter – de sacristie gevuld met heerlijke verse broodjes, kraakverse koffiekoeken, een thermos verse warme koffie, fruitsap, water en cola. Op zo’n koude dag – en zo komen er nog lieve klanten! – doet dit deugd aan onze buikjes. Want onthoud: ‘Cantores amant humores!’ (‘Zangers houden van drank!’ Voor deze zanger, warme drank toch 😉 Op naar de Kerstconcerten nu!