Twintigste Zinderende Zangkamp te Maasmechelen

22.11.2016

Net als de dertien jaar hiervoor, gingen The Day by Day Gospel Singers ook nu voor de tweede keer op zangkamp dit jaar. Drie dagen van intensief zingen, repeteren, podiumopstelling en choreografie. En tussendoor lachen, babbelen, diepzinnig praten, quizzen, spelletjes spelen, lange boswandelingen maken en genieten van het zwembad, de jacuzzi en de sauna in het vakantiecomplex. Onze zangers hebben zich volledig gegeven dit weekend. Door de intensiteit van het samenzingen en de geleverde hoge concentratie en toch tegelijkertijd ook de speelsheid waarmee we met elkaar omgaan en elkaar de ruimte geven om te leren, risico’s te nemen, je nek uit te steken, en beloond te worden voor je inspanningen, zijn we er opnieuw in geslaagd om prachtige zanglijnen en close harmonies te ontwikkelen in de nummers die we voor het komende seizoen aan het repeteren zijn. Heel stemmige nummers van Kirk Franklin, Whitney Houston en Enya. Maar ook uptempo-songs van diezelfde Kirk Franklin, Whitney Houston, Shirley Caesar, Sister Act, Oslo Gospel Choir, Wanda Nero Jackson, Yolanda Adams, Kiki Dee, Elvis Presley, Ruby Turner en Jools Holland. De variĆ«teit in persoonlijkheden en temperamenten in onze groep leent zich voor mij als dirigent perfect tot het minutieus toewijzen van heel specifieke solopartijen aan heel specifieke zangers en zangeressen. Ik voel perfect aan welk nummer bij welke stem en bij welke zanger hoort. En het beweegt onze mensen dan ook meer dan eens tot tranen toe wanneer zij zien en horen hoe iemand uit hun groep evolueert en groeit als zanger en tegelijkertijd ook hoe dat bepaalde nummer groeit en begint te leven wanneer het wordt vertolkt door die bepaalde zanger of zangeres. Hier spreekt opnieuw een heel trotse, dankbare en bescheiden dirigent!