Uitvaart

4.04.2019

Bovenop de crypte waar ons vorstenhuis ligt begraven, stonden The Day by Day Gospel Singers om Nancy Meers te begeleiden op haar laatste tocht. Pakkend. Haar zoon Glenn had ons gevraagd. Haar moeder kon haar tranen niet bedwingen. De voorganger, Pastoor Yves Lebrun, had met ons de viering opgesteld; de samenwerking verliep prima en hij verwelkomde ons hartelijk in zijn overweldigend imposante kerk. Groot, hoog en wat een galm! Onze laatste noot hield telkens nog drie seconden aan. Het is altijd een beetje balanceren wat het repertoire betreft op een uitvaart. Enerzijds wil je de mensen sereen en ingetogen begeleiden, anderzijds boeken ze wel een gospelkoor. ‘What a wonderful world’ vormde de inzet, gevolgd door ‘To make you feel my love’, ‘Wind beneath my wings’ en ‘Stand by me’. Dit waren de nummers vóór de viering terwijl iedereen binnenkwam en plaatsnam. Tijdens de ceremonie zongen onze zangers ‘If I needed you’, ‘You’ve got a friend’, ‘Shallow’ en When you believe’. Christel en Roma, moeder en dochter, zongen een primeur: ‘Tu es mon autre’. Prachtig! Wat een genetic blend. En hoe toepasselijk, zowel qua tekst als qua taal gezien veel van de familieleden en vrienden Franstalig waren. Iedereen, de zangers incluis, kregen het even moeilijk toen Roma voor haar ‘Onze Vader’ tot vlak voor de kist kwam staan. De andere zangers volgden en het werd een heel pakkend en emotioneel, respectvol moment. ‘When you believe’ zongen we ook voor het eerst in deze bezetting. En we stuurden iedereen hoopvol naar huis met ‘Ain’t no mountain high enough’. Op drie dagen was alles in kannen en kruiken. De afspraken, logistiek, contract, betaling, repertoire, contact met de voorganger… En het resultaat was een heel integere, respectvolle, dankbare en vooral muzikaal perfecte ode en dankbetuiging aan Nancy. Dank je Glenn, dank je Yves. Dank je Nancy.